Podcast #6 Mijn 5 favoriete ochtendrituelen voor meer energie, verbinding en vertrouwen

Podcast: mijn 5 favoriete ochtendrituelen om de dag met energie, in verbinding en vertrouwen te beginnen. De kracht van ochtendrituelen is ongekend. Het heeft de potentie om je dag, je week, je maand en dus je leven te veranderen. Wil je weten wat ik doe om het beste uit elke dag te halen? Luister mijn podcast of  lees de blog hieronder en ontwikkel jouw eigen ochtendritueel!

De zomer is bijna voorbij en de dagen worden korter. Niet echt mijn favoriete tijd van het jaar. Ik heb altijd een beetje moeite met de overgang van zomer naar herfst. Hoewel ik gek ben op onze seizoenen, toch valt het me zwaar om dan energiek mijn bed uit te komen. Misschien herken je dit wel…

Ben jij ook niet echt een ochtendmens? Ben je vaak nog moe als je wakker wordt? Komen meteen de gedachtes over alles wat je die dag moet doen, de zorgen en de ‘stemmetjes’? Heb je moeite om op gang te komen aan het begin van de dag? Kom je dan meteen in de hectiek van alle dag, snel snel snel, want je moet de deur uit… Het is voor velen van ons zo herkenbaar. Ook voor mij, maar ik weet inmiddels ook al een hele tijd hoe het anders kan en wat dat je oplevert. 

Heb je wel eens gehoord van de uitspraak: “Korte termijn pijn is lange termijn fijn”? Het betekent simpelweg dat je om je op de langere termijn goed, gezond en gelukkig te voelen keuzes moet maken die op de korte termijn misschien minder aantrekkelijk of leuk zijn. Een goed fysiek en spiritueel leven vraagt om discipline. Dat is nou eenmaal zo. Uit eigen ervaring weet ik hoeveel het je kan opleveren. Dit levert het mij op:

  • meer energie en een super lekker gevoel in je lijf
  • innerlijke rust en vertrouwen 
  • meer helderheid in je hoofd 
  • betere keuzes maken vanuit je gevoel
  • beter kunnen luisteren naar je intuïtie  
  • activeren van je zelfhelend vermogen
  • verbinden met jezelf en het universum

Hoe ik mijn dag begin, bepaalt voor een groot deel hoe mijn dag verloopt. Natuurlijk kan ik later op de dag wel ‘bijsturen’, maar het liefste zorg ik ervoor dat ik vanuit verbinding, energie en vertrouwen mijn dag begin en probeer ik dat gevoel vast te houden. Wat daarvoor heel goed werkt is om je eigen rituelen te hebben. Dit zijn mijn 5 favoriete ochtendrituelen…

  

  1. Visualisatie toekomstvisie

Het allereerste wat ik ’s ochtends doe is mijn mobiel pakken. Nee, niet om op Instagram mijn tijdlijn of in What’s app berichten te checken… Zeker niet! Ik pak mijn mobiel om mijn visualisatie ‘toekomstvisie’ te beluisteren. Dit zet meteen de toon, want dit is waar ik elke dag mijn aandacht en energie op wil focussen. Dit zet me ‘aan’. Ik word super blij van het beeld wat het bij mij oproept. Ik zie mijn toekomst voor me en voel het in elke vezel. Dit vult mijn gedachten. Door het direct na het wakker worden te beluisteren kan het diep doordringen in mijn systeem, in mijn onderbewuste. Super krachtig ritueel dus!   

 

  1. Koud douchen 

Hoewel het heel verleidelijk is om nog even te blijven liggen, geef ik mezelf een denkbeeldige ‘schop onder mijn kont’ en spring mijn bed uit. Ik neem een heerlijke warme douche. Ik hou heel erg van warm douchen, maar inmiddels ken ik de weldadige effecten van koud af douchen. Toen ik er jaren geleden mee begon verklaarde iedereen me voor gek. Inmiddels zijn er veel meer mensen die zijn aangestoken door het ‘koudevirus’. 

Als ik eigenlijk klaar ben met douchen, dan begin ik met mijn ademhalingsoefeningen en bereid ik me voor op mijn ijskoude douche! Dan draai ik de kraan zo koud mogelijk, terwijl ik ondertussen door ga met mijn ademhaling. Ik blijf net zolang onder de koude douche staan, totdat ik het gevoel heb dat ik onder een warme douche sta en ik zie dat mijn huid rood wordt. Dat betekent dat mijn interne thermostaat aan is gegaan. Er komt een soort van oergevoel in me los. Ik voel me springlevend en super energiek. Als herboren stap ik de douche uit en het liefst doe ik daarna een korte workout of ga ik naar buiten.

 

  1. Bewegen in de buitenlucht* 

Dit lukt niet altijd, maar direct aan het begin van je dag in beweging komen is een heel goed idee. Ik voel altijd in mijn lijf wat ik die dag het beste kan doen. Als ik me fit voel, ga ik een rondje hardlopen. Als ik weinig tijd heb, kies ik ervoor om een sessie touwtje te springen. En als ik een beetje rustig wil starten, dan ga ik een stevige wandeling maken. Als ik mijn zoontje naar school moet brengen, dan pak ik de fiets. Ik vind het heerlijk om te bewegen in de buitenlucht. Het liefst ga ik hardlopen in de duinen of wandel ik in het bos, maar een rondje bij ons in de buurt lopen is ook al fijn. 

In de winter zal ik waarschijnlijk wat vaker kiezen voor een variant die ik binnen kan doen, zoals een paar oefeningen krachttraining of een yoga sessie. Vooral bewegen op een nuchtere maag is heel gezond. We zetten als het ware ons spijsverteringssysteem aan, voordat we gaan eten. Net zoals in de oertijd, toen moesten we eerst gaan jagen voordat we konden eten. 

*Als ik intensief ga sporten dan draai ik 2 en 3 om. 😉

 

  1. Ochtendmeditatie 

Negen van de tien ochtenden doe ik een ochtendmeditatie. Deze zorgt ervoor dat ik goed gegrond en in verbinding mijn dag begin. Ik heb een ritueel om mijn energie te zuiveren en een bescherming om mijn energie te zetten. In mijn meditatie gebruik ik affirmaties, die mijn onderbewuste op de juiste manier programmeren.

 

  1. Power ontbijt

Het ontbijt is één van de belangrijkste maaltijden van onze dag. Ik ben zelf helemaal gek op gezonde smoothies. Vooral de groene smoothies die gevuld zijn met groentes, kruiden of specerijen. Voor een extra boost voeg ik er nog wat super foods aan toe. Verse gember om het wat kruidiger te maken, basilicum voor een twist of munt om het lekker fris te maken. Mijn verwensmoothie is een rode vruchten variant. Die is heerlijk vol en romig, barstensvol gezond zomerfruit. Klik hier voor het recept. 

Ik ben gek op een verse boterham met roomboter en jonge kaas. Dit is misschien niet super gezond, hoewel als je voor lekker donker brood kiest is het ook weer niet heel ongezond. Voor mij is het ‘soul food’, eten wat me gelukkig maakt. Het allerbelangrijkste is om alles met aandacht te doen. Eet heel bewust, rustig en met aandacht. Neem echt de tijd voor het ontbijt. Dit gaat bij ook regelmatig niet helemaal zoals ik zou willen. Het moet vaak toch wel een beetje snel snel. 

 

Alles draait om energie! 

De magie zit in de energie. Het gaat erom dat jij er energie van krijgt en dat jouw ochtendritueel je helpt om in een hoge vibratie te komen en te blijven. Daarom is het super belangrijk om die dingen te doen waar jij energie van krijgt, waar je blij van wordt, wat bij jou past en past bij jouw leven. Doe dingen die redelijk moeiteloos gaan, maar geef het wel echt een kans. Soms kost het even tijd om een nieuwe routine te bouwen. Gemiddeld genomen duurt het 21 dagen voordat nieuw gedrag een gewoonte is geworden. De reden is dat jouw brein nieuwe paden moet aanleggen en dat kost tijd. Dus als het niet meteen moeiteloos gaat, geef het dan even de tijd. Maar kies heel bewust die dingen waarvan jij denkt dat je het gaat volhouden. 

Je gaat het makkelijker volhouden, als je het leuk vindt. Dus maak het leuk voor jezelf. Ik vind het altijd heerlijk om naar muziek te luisteren als ik aan het hardlopen ben of naar een podcast te luisteren tijdens een wandeling. Of om een stukje te lezen in een boek wat me inspireert of een korte video te kijken. Juist die dingen waar ik helemaal van ‘aan’ ga. 

 

Wees flexibel (voor drukke moeders/ werkende vrouwen…)

Ik hoor je al denken, leuk allemaal, maar dit is toch helemaal niet haalbaar. De ochtenden zijn al zo druk en het is al een kunst om iedereen op tijd en enigszins ontspannen de deur uit te krijgen. Heel herkenbaar! Ik loop hier natuurlijk ook tegenaan. 

Het is dus de kunst om een manier te bedenken waarop het wel werkt. Sta bijvoorbeeld iets eerder op, zodat je even jouw moment kan pakken voordat de rest van het gezin wakker wordt. Dat kwartiertje extra slaap gaat je niet zoveel opleveren als een ochtendritueel waarmee jij in verbinding, met energie en vertrouwen de dag kunt beginnen. Je zult zien dat je dan ook weer beter bestand bent tegen de hectiek van alle dag. 

Pas je rituelen aan als het niet werkt of verander ze met de verandering van de seizoenen. Dan beweeg je mee met onze veranderlijke natuur, waarbij je zoveel mogelijk wel een vast ritueel aanhoudt maar bijvoorbeeld net in een andere volgorde. 

Als het ’s ochtends echt niet lukt om jouw hele ochtendritueel te doen, verspreid het dan over de dag. Liever dat het iets later op de dag wel lukt om te mediteren, dan helemaal niet.

Lees verder:

Maak jouw ochtendritueel jouw prioriteit en het zal je leven veranderen! Ik ben benieuwd naar jouw ochtendritueel en wat het met je doet. Leuk als je reageert of mij een bericht stuurt. Ik hoor graag van je.

Liefs,

Kiki

1 reactie op “Podcast #6 Mijn 5 favoriete ochtendrituelen voor meer energie, verbinding en vertrouwen”

  1. Pingback: Podcast #7 Mijn 3 favoriete avondrituelen | Kiki van der Harst

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top